Sejarah industri automotif
Ekonomi Malaysia telah mengalami perubahan struktur yang
begitu signifikasi selepas mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Sektor
perkhidmatan adalah penyumbang terbesar kepada KDNK Malaysia. Berdasarkan
laporan kemajuan tahun 2009 dari MIDA (Malaysian Investment Development
Authority), bagi tempoh sembilan bulan pertama tahun 2009, ianya menyumbang
sebanyak 57.3 peratus kepada KDNK. Sektor perkhidmatan merangkumi pelbagai
aktiviti seperti pengangkutan, telekomunikasi, perkhidmatan kewangan, hartanah,
perkhidmatan perniagaan dan profesional, utiliti, perdagangan, pengedaran,
hotel dan pelancongan, pendidikan serta perkhidmatan kesihatan. Ini menunjukkan
industri automotif adalah penting kepada ekonomi negara kerana ia berkait rapat
dengan sektor pembuatan dan perkhidmatan.
Sejarah industri automotif di Malaysia bermula pada tahun
1960-an. Terletak di tengah-tengah rantau ASEAN dengan jumlah penduduk lebih
daripada 500 juta orang, telah menjadikan Malaysia pasaran kereta penumpang
terbesar di ASEAN (berdasarkan kajian Jabatan Pembangunan Kemahiran,
Kementerian Sumber Manusia dalam analisis pekerjaan industri automotif). Pada
masa yang sama, penubuhan projek kereta nasional, PROTON dan PERODUA telah
mengubah Malaysia dari pemasang kereta semata-mata kepada menjadi pengeluar
kereta. Industri ini telah meningkatkan pembangunan kejuruteraan dan industri
sokongan dan menyumbang kepada pembangunan kemahiran dan menaik taraf keupayaan
teknologi dan kejuruteraan.
Tidak kurang juga dengan
pertumbuhan pesat ekonomi dan kuasa membeli penduduk yang tinggi
menjadikan sektor ini mempunyai pasaran yang sangat luas kerana darjah
pemilikan kenderaan adalah sangat tinggi. Dilaporkan pemilikan kenderaan bagi
Malaysia sendiri ialah 67%. Jumlah kenderaan baru yang didaftarkan di Malaysia
terus meningkat setiap tahun iaitu 97,262 (1980), 165, 861 (1990), 343, 173
(2000) dan 548,115 (2008). (diambil dari Mohammad,Asmaddy & Asharaf, 2009).
Justeru itu, kerajaan telah melakukan pelbagai usaha
untuk memastikan Bumiputera tidak ketinggalan dalam sektor yang sangat
berpotensi dan menguntungkan ini. Hampir semua aspek bantuan yang mampu membawa
kejayaan Bumiputera dalam industri otomotif telah disediakan oleh pihak
kerajaan. Bantuan yang diberi merangkumi aspek kewangan, teknikal, khidmat
nasihat, pemasaran serta penyelidikan dan pembangunan. Ini tidak kurang
juga Kementerian Pendidikan telah
menawarkan kursus-kursus pengajian dalam bidang Kejuruteraan Mekanikal (automotif)
sama ada diperingkat sijil, diploma mahupun ijazah. Penawaran kursus dalam
bidang ini penting untuk menyediakan modal insan dan seterusnya tenaga kerja
dalam industri automotif Negara contohnya seperti institusi–institusi
kemahiran lanjutan seperti ADTEC, JMTI, GMI, MFI dan IKTBN.
Memandangkan syarikat ini mengfokuskan terhadap
perkhidmatan bagi kereta-kereta yang berjenama terutamanya kereta buatan Korea
seperti Hyundai dan Kia. Oleh itu, pemain utama atau “Main players” dalam
industri ini adalah Hyundai, Kia sebagai kereta bermotor berjenama Korea.
Jadual dibawah menunjukkan bilangan pengeluaran kereta Hyundai dan Kia sebanyak
7126413 pada tahun 2012 dan ia berada pada nombor ke 4 bagi pengeluar terbanyak
tahun 2012. Manakala Proton adalah pengeluar ke 36 yang terbanyak dari 50 jenis
kereta dalam tahun 2012. Ini menunjukkan banyak pemilikan untuk kereta
berjenema Korea dan tidak kurang juga kereta buatan Malaysia.
No comments:
Post a Comment